Kurssin toisen luennon alusti Vesa Korhonen aiheella ”Teknologian
opetuskäytön kehittyminen ja pedagogiset periaatteet”. Kurssi
laittoi miettimään todellisia tarpeita teknologiaratkaisuille
kouluissa. Mikä on se tarve, jota laitteet
ja sovellukset
on luotu helpottamaan? Miten opettaja todella hyötyy arkityössään
uusista oppimisympäristöistä?
Jokainen meistä on
varmaan törmännyt elämänsä aikana erilaisiin järjettömiin
teknologia ratkaisuihin. Koulut eivät ole poikkeus tälläkään
kentällä. Usein tunnutaan menevän teknologia edellä päin puuta.
Muutetaan vanhoja käytänteitä, vain sen takia kun se on
teknologian avulla mahdollista. Yksi esimerkki älytaulujen tulosta:
ensimmäiset älytaulut kun tulivat, niin käytännössä ne olivat
sähköisiä liitutauluja, ilman mitään sen suurempaa lisäarvoa.
Okei voitiin avata tiedostoja kosketusnäytölliselle taululle ja
suurentaa kuvia pinsettiotteella, wau mikä riemuvoitto! Tuhansia
maksavia älytauluja tilattiin useisiin kouluhin, joiden henkilökunta
piti tietysti kouluttaa käyttämään niitä. Mutta mitä
pedagogista lisäarvoa kosketusnäytöllinen älytaulu tuo vrt.
videotykki? Ensimmäiset niistä ei juurikaan mitään. Mitä
resurssien ja ajanhukkaa tällainen ”teknologia edellä”
-ajattelu onkaan! Tänä päivänä tosin älytaulut ovat kehittyneet
ja niihin voidaan liittää langattomasti oppilaiden omia
älypuhelimia, läppäreitä ja täppäreitä jolloin tiedostojen
yhteistyöskentely ja jakaminen helpottuu. Suunnitellessa erilaisia
teknologiasovelluksia tulee tarkasti pitää mielessä se pedagoginen
perustelu, miten se edistää oppimista ja opettamista. Paljon
rikkaampi lähestymistapa olisi ottaa tarkasteluun jokin
oppimisteoria ja sen pohjalta lähteä kehittelemään uudenlaista
oppimisympäristöä.
Twiittaamme
meneillään olevalla kurssilla hashtagilla #changingLE. Innostuksen
tähän uuteen teknologiaratkaisuun kurssin vetäjä oli saanut Kirsti Longan puheenvuorosta. Yksi twitterinkäytön
pedagoginen arvo on ehdottomasti koordinaatiohukkaa ehkäisevä
viestintä luennolla. Niinä harvoina hetkinä, kun joku
massaluennolla uskaltaa keskeyttää edessä olevan puhuvan pään
(jonka pedagogista merkitystä on hyvä myös jokaisen miettiä),
keskeytyy opetus. Twitterin kautta vaikka kaikki 500 massaluennolla
olevaa opiskelijaa voivat samanaikasesti kysyä erilaisia kysymyksiä.
Tämä kysymysten virta voidaan luennon lopuksi purkaa
yhteiskeskusteluin, niin kuin meneillään olevalla kurssilla
teemmekin.
Jos pohditaan hieman
enemmän tämän kurssin pedagogisia käytänteitä. Pyrin
hahmottamaan niitä Jonassenin mielekkään oppimisen teorian kautta. Luentojen rakenne on
seuraavanlainen: 60min alustus aiheeseen, 30min keskustelu
pienryhmässä ja alustukseen liittyvä kommentointi twitterin kautta
ja lopuksi 30min kommenttivirran purku yhteiskeskusteluin.
Aktiivisuuden
periaate toteutuu hienosti pienryhmätyöskentelyn, blogin
kirjoittamisen ja yritysvierailun kautta. Opiskelijat eivät siis ole
vain passiivisia luennolla istujia. Konstruktiivisuuden peritaate
toteutuu siten kun alustuksista saatuja tietoja ensin reflektoidaan
blogin kautta ja lopuksi palautetaan koottu oppimispäiväkirja.
Olisi tietysti toivottavaa, että tietorakenteet kehittyisivät tämän
matkan varrella johdonmukaisemmiksi kokonaisuuksiksi.
Intentionaalisuuden
periaate toteutuu, kun opiskelijoilla on selkeä käsitys mitä
heiltä odotetaan ja millaista panostusta tarvitaan vaadittavien
tavoitteiden saavuttamiseksi. Periaatetta tukee myös opiskelijoiden
autonomia valita itse mielenkiintojen mukaan vierailukohteita ja
asettaa niihin liittyviä tavoitteita. Kollaboratiivisuuden periaate
näyttäytyy elävästi pienryhmien kautta toteutettavina
keskusteluina, pohdintoina ja yhteisen blogin kirjoituksen kautta.
Lisäksi teemme vierailun tutustuen uudenlaiseen oppimisympäristöön.
Vierailu ehdottomasti auttaa autenttisuuden ja kontekstuaalisuuden
kautta linkittämään jo oppimaamme työelämän ympäristöihin.
Teknologiasta ja
pedagogisista käytänteistä puhuttaessa haluaisinkin mainita
uudenlaisesta kehitysehdotuksesta tämän tyyppiselle kurssille.
Aikaisemmin kirjoituksessani kehotin jokaista pohtimaan pedagogista
lisäarvoa massaluennoilla esiintyvälle puhuvalle päälle. Minkä
takia satojen ihmisten tulee kokoontua samaan aikaa samaan paikkaan
kuuntelemaan kun yksi ihminen puhuu? Miksei tätä tiedonvälitystä
ulkoisteta teknologian avulla ajasta ja paikasta riippumattomaksi
opetusvideoksi. No mitä pedagogista hyötyä tästä sitten on?
Tarkoitus ei olekkaan muuttaa opetusta videomuotoiseksi, vaan
lisäarvo tulee lisääntyvästä opettaja-oppilas välisestä
ajasta. Tiedonvälitykseen internet on loistava, ihmisten
kohtaamiseen ja kasvattamiseen tarvitaan kuitenkin toista ihmistä.
Mutta onko se ihmisten kohtaamista, jos luennoitsija puhuu yksinään
edessä ja opiskelijat kuuntelevat hiljaa? Ulkoistamalla
tiedonvälityksen, voivat opiskelijat katsoa opetusvideon kotona,
junassa tai missä vain. Luennolle voitaisiin näiden videoiden
katsomisen jälkeen kokoontua keskustelemaan ja pohtimaan asioita
yhdessä. Opettajalla olisi enemmän aikaa kohdata oppilaita
yksilöinä ja keskustella heidän kanssaan.
Tällaista metodia
kutsutaan flipped classroomiksi. Yhdysvalloissa Khan Academyn
videoiden avulla ollaan tällaista menetelmää testattu ja tutkittu.
Suomessa menetelmää on testannut mm. Voionmaan lukio. Tamperelainen nuori osuukunta Wengle kehittääkin uudenlaista
oppimisalustaa palvelemaan flipped classroom -mallia.
Tällaisessa
tilanteessa olemme tällä hetkellä, mutta mielenkiintoista on
millaisia uudenlaisia oppimisteorioita kehitetään uusien
oppimisympäristöjen innoittamana. Nykyään teknologia mahdollistaa
hyvinkin monipuolista opettamista ja oppimista. Esimerkiksi
MOOC:it(Massive Open Online Courses) yliopistojen kaikille avoimet
verkkokurssit, joilla on parhaillaan satoja tuhansia opiskelijoita
ympäri maailmaa ovat jotain, mitä vasta tämän päivän
teknologian avulla on mahdollista toteuttaa. Virtuaalisesti voidaan
tehdä ryhmätöitä yhdessä intialaisten ja brasialaisten kanssa
reaaliajassa. Näiden uusien oppimisen muotojen tutkimusta tarvitaan,
jotta voidaan kehittää myös ajantasalla olevia oppimisteorioita.
Mielestäni hyvä esimerkki teknologian käytöstä yliopisto-opetuksessa on Psykonet, jota käytetään valtakunnallisesti psykologian perusopintojen järjestämiseen, ja käsittääkseni myös osittain aineopinnoissa. Se on ollut toimiva järjestely, jossa kaikki koko maassa psykologiaa opiskelevat ovat samaanaikaan joko luentosalissa tai kotikoneillaan, ja luennot tulevat vuorotellen eri kaupungeista. Kysymyksienkin kysyminen onnistuu mikrofonin välityksellä kaupungista toiseen. Tämä säästää resursseja, mutta myös antaa kaikille opiskelijoille tasavertaisen psykologian opetuksen ja yhtenäisen tietopohjan. Itse ainakin pidin tästä tavasta hyödyntää teknologiaa opetuksessa, sitä ei ole viety liian monimutkaiseen suuntaan hyödyntämällä kaikki mahdolliset sosiaalisen median mahdollisuudet, vaan pitäydytty perusasioissa. Onko ryhmässä muita psykologian perusopintojen käyneitä psykonetillä tai muuten omakohtaisia hyviä tai huonoja kokemusia teknologian hyödyntämisestä yliopistossa?Itse kävin psykologian opinnot jo muutamia vuosia sitten, ja se oli mielestäni jonkinlainen edelläkävijä tälläisessä opetuksessa.
VastaaPoistaOlen samaa mieltä Jeren kanssa siitä että ei ole sen kummempaa eroa katsooko luennon verkon välityksellä vai luennolla, jos luento on massaluentotyyppinen, eikä luonteeltaan keskustelevaa, kuten suurin osa ainakin omista yliopisto-opinnoistani on ollut.
Jeren ja Emmin esiin nostamat ajatukset luentojen tallentamisesta internetiin on ideana käyttökelpoinen. Esimerkiksi Emmin mainitsemien psykologian luentojen seuraaminen onnistuu myös niiltä opiskelijoilta, jotka käyvät töissä opiskelunsa ohessa. Ratkaisun käyttökelpoisuutta lisännee myös se, että se on suhteellisen yksinkertainen toteuttaa eikä ole välttämättä kovin altis teknisille ongelmille.
VastaaPoistaEn kuitenkaan malta olla mainitsematta, että massaluentojenkin aikana on mahdollista toteuttaa keskusteluja. Tästä voi mainita hyvänä esimerkkinä Risto Harisalon vetämät hallintotieteisiin liittyvät luennot, joissa paikan päällä saattaa olla yliopiston suurin luentosali ääriään myöten täynnä. Se joka on joskus ollut niissä paikan päällä tietää, mitä onnistunut ryhmädynamiikka luentojen aikana käytännössä voi merkitä massaluentojen yhteydessä.
Jouko Jousea
aikuiskasvatuksen opiskelija