Mikä on yliopistossa pidettävien massaluentojen tulevaisuus?
Ovatko ne katoavaa kansanperinnettä? Jokaisella opetustavalla voi
esittää olevan useita funktioita. Näin on asian laita myös kurssien yhteyteen
liitetyillä luennoilla. Luennot saattavat ensisijaisen tarkoituksensa lisäksi
toimia myös opiskeluyhteisöön sosiaalistumisen virittäjinä. Seurattu luento voi
virittää pienen ryhmän keskustelun luennon aiheesta. Omakohtainen kokemus
näistä joskus useammankin tunnin ruokalassa tai kahvilassa kestäneistä akateemisista
keskusteluista on ollut perin juurin positiivinen. Ne ovat olleet olennainen
osa oppimistani. Näiden keskustelujen aikana on saattanut syntyä jopa sitä ”syvempää
käsitteellistä ymmärrystä”. Opiskelijoiden välisessä ajatuksenvaihdossa syntyy
myös niitä sosiaalisia kontakteja, joita jokainen meistä tullee tarvitsemaan
työelämässään.
Ihminen on sosiaalinen eläin ja kaipaa henkilökohtaista ja
kasvokkaista ajatusten vaihtoa toisten kanssa. Yliopistoyhteisössä kasvokkaisen
kanssakäymisen muotoina esim. luennot, pienryhmäopetus, pienryhmätyöskentely sekä
vapaamuotoiset keskustelut ovat ottaneet ja mielestäni myös ansainneet
paikkansa. Tässä yhteydessä voi esittää provosoivasti kysymyksen: Mitä kotona
tietokoneen ruudulta videoitu luento synnyttää tai saa aikaan seuraajassaan?
Jos opiskelija on seurannut luentoa 250 itselleen entuudestaan tuntemattoman
ihmisen kanssa, niin kenen kanssa hän ryhtyy spontaanisti keskustelemaan itseään
kiinnostavista teemoista? Ja milloin hän ryhtyy tähän kanssakäymiseen? Paikan päällä seuratun luennon ja videoitse
välitetyn luennon välillä on enemmän eroa, kuin elokuvan katselulla
televisiosta tai sen seuraamisella elokuvateatterissa. Jälkimmäisessä on sitä ”jotain”,
minkä takia ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä kymmenisen euroa
katsomiskerralta. Opiskeluun liittyy tunteita ja aistimuksia ja niillä on oma
sijansa oppimisessa ja opiskelussa.
Uudet tekniset innovaatiot sekä uusiin oppimisympäristöihin
liittyvät ideat tullevat ottamaan paikkansa ”vanhojen hyväksi koettujen”
mallien rinnalla. Sulautuvassa opetuksessa integroidaan
verkossa että kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta. Sulautuvassa opetuksessa
vuorovaikutuksen eri muodot ovat keskeisellä sijalla oppimisessa. Onko nyt vihdoinkin
löytynyt opetuksen ja oppimisen saralle jotakin sellaista, jossa pullasta
voidaan syödä vain rusinat?
Jouko Jousea
aikuiskasvatuksen opiskelija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti