Päivi
Svärd oli esittelemässä meille henkilökohtaisia oppimisympäristöjä ja
keskittyi erityisesti Second Life- virtuaalimaailmaan, joka on
3D-ympäristö, jossa henkilöt toimivat omalla avatar- hahmollaan ja
pystyvät kommunikoimaan chat-toiminnolla tai mikrofonin välityksellä.
Olimme kaikki hieman epäileviä sen tuottamasta lisäarvosta, mutta vasta
luennon loppupuolella aloin todella miettiä kelle tämä sitä toisi. Päivi
Svärdin mainitsemat mielenterveyskuntoutujat kuten
paniikkihäiriöisille, tämä voi tosiaan olla erinomainen paikka toimia.
Joillekin voi tosiaan olla etu, ettei tarvitse kohdata ihmisiä omilla
kasvoillaan, jota emme ehkä tulleet ajatelleeksi. Myös esimerkiksi
liikuntarajoitteisille tämä voi tarjota mahdollisuuksia, joita emme myös
tulleet pohdinnassamme ajatelleeksi. Kuitenkin kritiikkinä Second
Life-virtuaalimaailmalle on sen hieman vanhahtava visuaalinen ilme,
johon pitäisi panostaa, koska se palvelee parhaiten juuri
stimulaatio-tilanteissa. Second life-virtuaalimaailma on ideana hieno,
ja ilmeisen suosittu, sillä sitä käyttää jo noin 14 miljoonaa käyttäjää,
joka tosin verrattuna Facebookin miljardia lähentelevään
käyttäjämäärään on kovin pieni. Mielestäni Facebookin käyttö oppimisen
tukena on erittäin hyvä tapa tuoda oppiminen osaksi joka päivästä
toimintaa.. Mielestäni selkeys ja helppokäyttöisyys ovat yksi tällaisten
sovellusten elinehto, josta Second Life- maailma ei ainakaan minua
vakuuttanut.
AVO- hanke http://tampereenoppimisymparistot.files.wordpress.com/2011/01/avo-hankkeen-raportteja-1_2012.pdf
loi ainakin minulle kuitenkin positiivisen kuvan siitä kuinka paljon
Suomessa kehitellään ja panostetaan teknologian ja oppimisen
yhdistämiseen. Osaamista Suomesta varmasti virtuaalimaailmojen luomiseen
löytyy. Mielestäni nyt pitäisi keskittyä oppimisympäristöissä
yksinkertaisiin mutta opettaviin mobiili-sovelluksiin, joissa
avaintekijöinä olisi yksinkertaisuus, hyvä grafiikka ja helppo
käytettävyys, niihin pystyy helposti yhdistämään myös yhteisöllisyyden,
mutta toimivat myös yksin käytettyinä. AVO-hankkeen alainen
Mobiilikesäkoulu- hankkeessa HAMK:n opettajat testasivat
mobiililaitteiden käyttöä oppimisessa ja vuorovaikutuksessa. Tässä
kohteena olivat aikuiset ja opettajat, mutta mielestäni
mobiililaitteiden avulla tapahtumisen oppimisen kohderyhmä on laaja,
yksinkertaiset sovellukset toimivat aina pienistä lapsista vanhuksiin
saakka. En tiedä kuinka paljon tällaisia sovelluksia on jo, mutta ne
varmasti tulevat yleistymään lähivuosina, varsinkin kun niihin parhaiten
soveltuva kosketusnäyttötekniikka halpenee ja mahdollistaa sen
hyödyntämisen monille eri kohderyhmille.
SecondLife-
ympäristö vaatii kiinnostuneisuutta ja kärsivällisyyttä sen opetteluun,
mutta voi varmasti siihen sisään päästyä olla antoisa oppimisympäristö, varsinkin jonkin tilanteen virtuaalisessa mallintamisessa. Mietinkin
että onko Second Lifessä nyt liikaa mahdollisuuksia, ja olisiko se
toimivampi keskittyessään johonkin tiettyyn osa-alueeseen? Laitteella
näytti olevan suhteellisen paljon teknillisiä ongelmia, jotka voisivat
helpottaa keventämällä sen sisältöä yksinkertaistamalla toimintoja.
Second Life on varmasti ryhmäyttävämpi oppimisympäristönä kuin
esimerkiksi Moodle, mutta Moodlen käyttäminen on kuitenkin
yksinkertaisempaa ja ei vaadi teknistä osaamista kovinkaan paljoa,
jolloin se on mielestäni tasa-arvoisempi kohtaamispaikka. Mielestäni
sellaiselle oppimisalustalle olisi kysyntää, joka hyödyntäisi
luontevasti jo olemassa olevia sosiaalisen median sovelluksia kuten
Facebookkia ja Google Docsia, mutta olisi kuitenkin erillinen juuri
oppimiseen keskittyvä ympäristö.Olemassa olevien sovellusten
hyödyntämistä tukee myös se, että ne ovat osa tämän päivän ihmisen
luonnollisia oppimisympäristöjä. Millaisia virtuaalisiaoppimisympäristöjä me tällä hetkellä todella tarvimme, ja miltä osin Second Life siihen vastaa?
Emmi Korvenoja
”Ajasta ja paikasta riippumattomuus” on ollut suosittu teesi etäopiskeluun liitettynä. Virtuaalitodellisuudet tuonevat tulevaisuudessa tullessaan oppijalle samankaltaisen läsnäolon tunteen kuin samassa fyysisessä tilassa toimittaessa. Vaikka virtuaalitodellisuudessa toimittaessa ajasta riippumattomuudesta joudutaankin luopumaan merkittävänä voi pitää sitä, että osallistuminen voi tapahtua paikasta riippumatta. Esimerkiksi yliopiston kurssien toteuttamisessa tämä voi merkitä sitä, että kurssin luennoitsija voi olla läsnä virtuaalisessa oppimisympäristössä vaikka hän ei olisi parhaillaan edes samalla mantereella kuin kanssa oppijansa (opiskelijat). Virtuaalitodellisuudet mahdollistavat myös sen, että samalla kurssilla voi olla ”läsnä” yhtäaikaisessa vuorovaikutuksessa opiskelijoita eri yliopistoista. Puhuttu tai kirjoitettu kieli vuorovaikutuksen rajoitteena tullee kuitenkin vielä säilymään jonkin aikaa varsinkin perusopetuksen ja ammatillisen opetuksen tasoilla. Oppimisen sisällöissä tämä voi kuitenkin merkitä oppijoille uutta motivaation lähdettä kielten opiskeluun.
VastaaPoistaTällä hetkellä tekniikkaan liittyvät kysymykset tuntuvat olevan kriittisiä tekijöitä oppimisympäristöjä rakennettaessa virtuaalitodellisuuteen. Esimerkiksi Second Life vaatii varsin nopeiden verkkoyhteyksien lisäksi myös koko lailla ajan tasalla olevan mikrotietokoneen. Tästä huolimatta voi vastaan tulla merkittäviäkin viipeitä vuorovaikutuksessa sekä erilaisia tilapäisiä yhteydenpitoon liittyviä ongelmia. Edelleen virtuaalitodellisuuksissa ollaan vielä hyvän matkan päässä siitä läsnäolon tunteesta, mihin voidaan jo päästä esimerkiksi kolmiulotteisten elokuvien yhteydessä.
Jouko Jousea
aikuiskasvatuksen opiskelija