Riitta Juusenaho oli
esittelemässä luennolla Tampereen kaupungin TOP-school- hanketta, jonka
tavoitteena on oppimisympäristöjen kehittäminen koulutuksen tulevaisuuden
näkökulmasta. Keskeisiä asioita oppimisympäristöjen kehittämisessä ovat teknologioiden
hyödyntäminen, pedagogisten toimintatapojen kehittäminen, työelämälähtöisyyden
lisääminen eri toimijoiden yhteistyön kasvattaminen sekä Tampereen seudun
tunnetuksi tekeminen innovaatioympäristönä.
Juusenaho korosti
tulevaisuuden koulujen oppimisympäristöjen olevan joustavia ja muunneltavissa
olevia tiloja. Tavoitteena on luoda ympäristöjä, joissa voidaan hyödyntää monia erilaisia oppimisen tapoja kuten
esimerkiksi draamaa, leikkiä sekä aistien kautta syntyvää oppimista. Tulevaisuuden
koulusta kaavaillaan monipuolisia tapahtumakeskuksia, joissa erilaiset palvelut
ja käyttäjäryhmät toimivat samoissa tiloissa. Opetusta pyrittääkin siirtämään
pois suljetuista luokkatiloista avoimiin oppimisympäristöihin sekä ryhmissä
toteuttaviin projekteihin. Erilaisten projektien ja ryhmätöiden kautta oppijat
saisivat mahdollisuuden itse miettiä, millaiset asiat heitä kiinnostavat ja
kuinka tietoa voidaan etsiä erilaisista lähteistä. Oppimateriaalia olisi
tällöin tarkoitus jakaa ja hyödyntää entistä joustavammin. Kaikkien luokassa ei
tarvitsisi hyödyntää samoja tietolähteitä vaan tietoa voitaisiin kerätä joustavasti
erilaisista medioista. Tämä toisi luonnollisena osana kriittisen arvioinnin ja
mahdollistaisi rahallisten säästöjen syntymisen.
Jotta koulut ja oppilaitoksen pystyisivät tarjoamaan korkeatasoista opetusta
ajanmukaisilla välineillä, olisi keskeistä panostaa rehtori- ja
opettajankoulutukseen. Uutta
toimintakulttuuria luotaessa tarvitaan vahvaa johtajuutta, jolloin rehtorin
rooli tulisi olla innostajan ja uusien ideoiden mahdollistaja. Juusenaho
esitteli tulevaa Vuoreksen koulurakennusta, jossa kestävänkehityksen ja
teknologian hyödyntäminen on otettu lähtökohdaksi jo suunnitteluvaiheessa.
Tarkoituksena on hyödyntää Living lab – ajatusta, jossa tieto siirtyy koulussa
vierailevien opettajien sekä oppilaiden mukana muihin kouluihin ja
ympäristöön. Koulujen välinen yhteistyö
ja pois pääseminen yksin tekemisen kulttuurista on vahvana ideologiana toiminnan
taustalla. Vuoreksessa opetushenkilökunta ja rehtori sitoutetaan noudattamaan
ja toimimaan tavalla, joka tukee tulevaisuuden oppimisympäristölle asetettuja
linjauksia.
Ilomäki ja Lakkala (2011)
tuovat artikkelissaan Koulu,
digitaalinen teknologia ja toimivat käytännöt, esiin niitä seikkoja jotka liittyvät teknologian
innovatiiviseen hyödyntämiseen koulun toiminnassa ja pedagogisissa käytännöissä.
Koulut ovat usein konservatiivisia
työyhteisöjä, jossa uudistusten tuominen vaatii koko työyhteisön tahtotilaa. Keskeistä on koko saada koko koulu sitoutumaan
uusiin toiminnan tapoihin ja tunnistamaan oman koulunsa kehittämistarpeet.
Teknologian hyödyntämisen tulisi tuoda lisäarvoa toimintaan eikä olla pelkkä
itseisarvo. Teknologian hyödyntämisestä kouluissa on saatu hyviä kokemuksia
niissä kouluissa, joissa tuetaan monenlaista tekemistä, työskentely on
systemaattista eikä ainoastaan muutaman yksilön vapaaehtoisuuteen perustuvaa tai
muutoin satunnaista.
Luennolla keskusteltiin
Twiittauksien kautta, siitä millainen oppimisympäristö haluttaisiin rakentaa ja
mitkä esteet olisivat mahdollisesti sen tiellä.
Esille nousi kuinka totuttuja kaavoja voi olla vaikea muuttaa ja täysin
uusien toimintamallien luominen hankalaa.
Turvallinen ympäristö ja
oma luokka, johon identifioitua nostettiin eräässä puheenvuorossa keskeisin
hyvän oppimisympäristön kriteeriksi. Tämä herätti ajatuksia siitä pystyykö tietoyhteiskunnan
ihanteita ja vaatimuksia noudattava tehokas ympäristö tarjoamaan tätä turvaa.
Avoimet tilat sekä mahdollisimman tehokas välineiden hyödyntäminen tähtäävät helposti
pelkästään suorituskeskeisyyteen. Kuinka käy niiden oppilaiden, joilla on
vuorovaikutustaitojen kanssa haasteita tai yhteisöllinen toimintapa ei ole se
toimivin. Suosiiko tulevaisuuden koulu ainoastaan sosiaalisesti lahjakkaita
opiskelijoita?
Tutustumiskäynnit
paikoissa, joissa on otettu menestyksekkäästi uusia ideoita käyttöön voivat
olla moottori, joka osoittaa, että asioista voi tehdä toisin. Epäonnistumisen
ja väärien ratkaisujen tekeminen koulutuksen kentällä on mielestäni yksi
suurimpia uusien ideoiden tyrmäämiseen johtavia tekijöitä. Juusenaho kannusti meitä kuulijoita rohkeuteen
kyseenalaistaa ja pohtimaan kuinka asiat voitaisiin tehdä toisin.
Olen yhtä mieltä Jeren kanssa siitä, että teknologian hyödyntäminen pitäisi tuoda jotakin lisäarvoa opetukseen eikä olla itseisarvo toiminnassa. On helppo ennustaa, että varsinkin viestintäteknologian kehittyminen tullee lyömään laineitaan edelleen opetussektorin kentälle.
VastaaPoistaMaailma ympärillämme muuttuu ja ympärillämme tapahtuvat muutokset väistämättä muuttavat jollakin tavalla myös meitä itsämme. Opettajan työssä uudet ideat tai tekniikka on mahdollista nähdä uusina mahdollisuuksina tai sitten uhkina. Opettajat saattavat joutua uusia lähestymistapoja kokeillessaan luopumaan tutusta ja turvallisesta. Edessä voi olla kappaleen matkaa kokeilujen kivistä tietä. Uudet välineet ja ideat voivat kuitenkin tuoda työhön juuri niitä elementtejä, joiden ansiosta oma työ pysyy mielenkiintoisena. Diginatiivin sukupolven motivoiminen saattaa jopa edellyttää uusien lähestymistapojen käyttöä opetuksessa.
Moni asia on elämässä kiinni asenteista. Joskus saattaa olla hyvä pysähtyä ja pohtia, mitkä lopulta ovat niitä asioita, jotka voivat vaikuttaa suhtautumiseemme uutta ja vierasta kohtaan.
Jouko Jousea
Aikuiskasvatuksen opiskelija