Yhteiskunnan
nopea kehitys luo haasteita opettajien tietotaidoille.
Oppimisympäristöt muuttuvat, teknologiaa tulee kouluihin ja työelämässä
tarvittavat taidot muuttuvat. Opettajan ammatissa ollaan eturintamalla
kouluttamassa ja kasvattamassa tulevia tietoyhteiskunnan osaajia.
Opettajien tulisi olla jatkuvasti oppimassa uutta, jota voisi tuleville
sukupolville välittää.
Jo
tuossa edellisessä virkkeessäkin esiintyy kehityksen mukanaan tuomia
ristiriitoja. Ennen opettajat ovat olleet auktoriteetti asemassa
VÄLITTÄMÄSSÄ TIETOA. Tänä päivänä nähdään enemmän ihanteellisena
opettajan roolia mentorina, avustajana, joka ohjaa oppilasta itse
löytämään ja rakentamaan tietonsa. Tämä muutos vaatii opettajilta paljon
sopeutumista. Ensinnäkin tulisi luopua omasta asiantuntijan roolista ja
uskaltaa jakaa vastuuta oppilaille omasta oppimisestaan.
Myös
oppimisen muodot ovat muutoksessa. Luokkahuone menettää merkitystään
oppimisympäristön ihanteena. Tietoa välittävä opettaja luokan edessä ja
passiivisesti vastaanottavat oppilaat malli on vanhakantaista ajattelua.
Nykyään arvostetaan oppilaiden omaa aktiivisuutta ja erityisesti
yhteisöllistä ja yhteistoiminnallista oppimista. Jälleen nämä uudet
tekemisen muodot vaativat uusia taitoja opettajalta tai sanotaanko
oppimisen fasilitaattorilta.
Myös
teknologian nopea kehitys luo haasteita opettajien arkeen. Teknologian
avulla opiskelua ja opettamista voidaan tehostaa. Mutta näiden uusien
vempainten ja sovellusten käyttö vaatii koulutusta opettajilta. Mutta
mistä revitään aika ja motivaatio opettajien uuden oppimiselle? Omassa
työssäni olen ollut opettajien kanssa tekemisissä ja niin pelottavalta
ja ikävältä kuin se kuullostaakin, ei opettajilla ole motivaatiota
jatkuvan uuden oppimiseen. Heidän työssään näyttäytyy vakituinen virka,
jonka irtisanomiseen tai palkkaan ei vaikuta oman osaamisen
kehittäminen. Valitettavan usein kuulee kommentteja: “Saamme syksyllä
lukujärjestykset käteen ja niiden mukaan opetetaan ja keväällä annetaan
todistukset”. Ei siis nähdä tilaa/tarvetta omalle kehittymiselle.
Opettajankoulutuslaitokset
ovat myös hitaita reagoimaan yhteiskunnan muutoksiin. Kovin vähän on
tarjolla Tampereen yliopistossakaan opettajille suunnattuja kursseja
teknologisten ratkaisujen hallintaan, vaikka arkityössä opettajat
käyttävät päivittäin videotykkejä, älytauluja, sosiaalista mediaa ja yhä
lisääntyvässä määrin tabletteja. Näiden ICT-taitojen hallinta on
opettajan omasta aktiivisuudesta kiinni.
Yliopisto
kohtaa samoja haasteita. Työelämässä tarvitaan yhä enemmän monialaisia
tiimityötaitoja. Silti suurin osa suoritettavista kursseista on
massaluentoja ja/tai kirjatenttejä, yksinäistä puurtamista siis.
Miten siis saisimme koulutusorganisaatiomme reagoimaan nopeammin yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin?
Jere Wessman nosti esiin merkittävän haasteen opetusinstituutioillemme: teknologian nopea kehitys tuo vaateita opettajien kompetensseille. Kaiketi suurin osa opetustyön piirissä toimivista on valmis ottamaan uuden oppimisen haasteen vastaan, mikäli siihen vain luodaan mahdollisuuksia. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse ottaa annettuna, vaan opettajat voivat itse olla oman toimintansa organisoijina. Jaetun johtajuuden yhteydessä käytetyllä käsitteellä opettajajohtajuus viitataan ajatukseen, että johtajuus ei ole vain yksilön ominaisuus, vaan meidän kaikkien. Kuhunkin organisaatioon liittyvä kulttuurinen kysymys onkin sitten se, miten laajalti tämä (jaettu) johtajuus on käytännössä kaikkien ulottuvilla.
VastaaPoistaJouko Jousea
aikuiskasvatuksen opiskelija